sunnuntai 18. elokuuta 2019

Kantaattisykli: yhdeksäs sunnuntai kolminaisuuden jälkeen

Kantaattiin Herr, gehe nicht ins Gericht BWV 105 loppukesältä 1723 on nimettömäksi jäänyt libretisti sisällyttänyt paljon raamattuviitauksia.

Alkukuoron teksti on lainattu Psalmista: "Älä vaadi palvelijaasi tuomiolle, sillä sinun edessäsi ei yksikään ole syytön." (Ps. 143:2) Motettityylillä mennään, ensin hitaasti, sitten nopeampi, polyfoninen jakso, soittimet kaksintaa lauluääniä.

Toinen osa alkaa miltei suoraan Psalmin 51 jakeella 11, jossa sanotaan, että "älä karkota minua kasvojesi edestä, älä ota minulta pois pyhää henkeäsi". Hieman myöhemmin löytyy viittaus Malakian kirjaan, josa sanotaan näin: "Minä tulen, minä saavun tuomitsemaan teitä, minä vaadin pian tilille taikojen tekijät ja avionrikkojat. Minä vaadin tilille ne, jotka eivät pelkää minua vaan tekevät väärän valan, jotka kieltäytyvät maksamasta päiväpalkkalaiselle hänen palkkaansa, jotka sortavat leskiä ja orpoja ja maassa asuvia muukalaisia." (Mal. 3:5)

Kolmannen osan sopraanoaaria viittaa kenties Roomalaiskirjeen kohtaan (2:15): "heidän ajatuksensa syyttävät tai myös puolustavat heitä". Tästä aariasta muuten puuttuu basso continuo, mikä voisi liittyä kaiken perustan, Jumalan, poissaoloon. Kuten muistamme, Bachhan piti kenraalibasso-oppaassaan vuodelta 1738 kenraalibassoa musiikin täydellisimpänä perustana. "Kuinka vapisevat ja hoippuvat syntisen ajatukset", laulaa sopraano tässä yhdessä Bachin kauneimmista sopraanoaarioista.

Neljännen osan teksti liittyy Paavalin epistolaan "hän kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin" (Kol. 2:14).

Viidennessä osassa, tenoriaariassa, laulaja päättää tarttua mammonan ja maallisten asioiden sijaan Jeeuksen ystävyyteen. Soitinkokoonpanoa ylevöittää käyrätorvi.

Kantaatti päätty Johann Ristin koraalin Jesu, der du meine Seele (1641) yhdenteentoista säkeistöön, jonka jousivibrato on samantapainen kuin aiemmassa sopraanoaariassa Wie zittern und wanken. Mutta koraalissa tapahtuu muutakin: ensin jouset soittavat nopeita 16-osakuvioita, sitten 8-osia trioleita, 8-osia, neljäsosia trioleina ja lopulta pelkkiä neljäsosia. Vapina ja hoippuminen hidastuvat, ja kun continuo vielä lopussa hiljenee, "synnintekijän häiriintynyt mieli saatetaan rauhan tilaan", kuten John Eliot Gardiner sanoo [Musiikkia taivaan holveissa, s. 321]. Nerokasta.


1724 Bach sävelsi tälle pyhälle koraalikantaatin Was frag ich nach der Welt BWV 94. Kantaatin pohjana on Balthasar Kindermannin (1664) koraali.

Alkukuoron ensimmäiset rivit kääntyvät jotenkin näin: "Miksi hakisin maailmaa ja kaikkia sen aarteita, kun voin vain sinussa, Jeesukseni, löytää hauskuuteni!" Teksti tuo mieleen Siionin laulun 117 (vuoden 1976 kirjasta): "Kun tieni aivan ahdas on / mä juoksen linnaani, / veisailen Jeesuksestani / ja voin niin hauskasti."

Nostan esille pari aariaa tästä kantaatissa. Alttoaariassa Betörte Welt, lumottu maailma, altto vakuuttelee huilun säestämänä haikeasti sitä, että hänen aarteensa ei ole valta, rikkaus eikä kulta. Sopraanoaarian Es halt es mit der blinden Welt sävellaji (fis-molli) ja oboe d'amore ovat sopivia kuvaamaan katumusta, Buß, jota laulaja haluaa harjoittaa.


Kolmannen Leipzigin vuosikerran kantaatti tälle pyhälle on Tue Rechnung! Donnerwort BWV 168. Sen teksti on Weimarista tutun Salomon Franckin vuodelta 1715. Kiihkeätunnelmaisessa avausosassa vaaditaan tekemään tiliä. Franck viittaa päivän evankeliumitekstiin (Luuk. 16:1-9), jossa Jeesus kertoo tarinan epärehellisestä taloudenhoitajasta, jolle isäntä sanoo tu Rechnung, tee tili toimistasi. Sen verran huono olen raamatuissa, etten tajua tarinasta oikeastaan yhtään mitään.

Kantaatti loppuu Bartholomäus Ringwaldtin koraalin Herr Jesu Christ, du höchstes Gut (1588) kahdeksanteen säkeistöön. Ringwaldt oli maalaispappi, joka Ilmestyskirjaa tutkittuaan oli tullut siihen päätelmään, että Kristuksen toinen tuleminen oli aivan lähellä, tarkalleen sanoen vuonna 1584. Tästä syystä olisi tärkeää tehdä parannus nyt eikä ensi vuonna. Virsi löytyy meidän virsikirjasta numerona 278 ja tuon mainitun säkeistön sanat kuuluvat seuraavasti:
Hengellä armon vahvista
kantamaan ristiäni
ja haavoissasi puhdista,
uudista elämäni.
Suo voimaa kuolemastasi,
suo, että turvaan armoosi
myös täältä lähteissäni.

Topi Linjama

Kantaattisykli-sarjassa kierretään kirkkovuosi Bachin kantaattien kanssa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Bachin jalanjäljissä 25.-29.3.2024

Olin keväisessä Thüringenissä ja Saksissa oppaana Bach-reissulla, jonka järjesti Kalajoen kristillinen opisto . Tässä postauksessa kerron re...