Sama meininki jatkuu aariassa, joka keinuu kivasti sicilianon tahtiin.
Pääsiäismaanantain teksteihin kuuluu episodi Emmauksen tiellä. Jeesus liittyy kahden opetuslapsen mukaan ja keskustelee heidän kanssaan. Jeesus on jatkavinaan matkaa, mutta opetuslapset sanovat, että "bleib bei uns, denn es will Abend werden, und der Tag hat sich geneiget", jää luoksemme, sillä päivä on kääntymässä iltaan. (Luuk. 24:13-35)
Kantaatin Bleib bei uns, denn es will Abend werden BWV 6 alkukuoro muistuttaa monella tavalla Johannes-passion loppukuoroa: sama sävellaji ja tahtilaji, samantapaiset melodiakulut ja homofoninen kirjoitustapa. Opetuslapset pyytävät Jeesusta jäämään yöksi, he pyytävät, että "levätkää hyvin, te pyhät jäsenet" (Ruht wohl, ihr heiligen Gebeine), kuten Johannes-passion loppukuorossa lauletaan. Niinpä ollaan unen sävellajissa, c-mollissa.
1800-luvulla elänyt saksalaissäveltäjä Josef Rheinberger on muuten tehnyt samasta raamatunkohdasta kauniin kuusiäänisen iltalaulun. Säveltäjä oli tuota renessanssivaikutteista kipaletta tehdessään 16-vuotias.
Kantaatin kolmannen osan (alkaa kohdasta 9'10) koraalissa sanotaan sama ikään kuin seurakunnan äänellä: "Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ". Bach teki koraalista urkutranskription BWV 649, joka on osa myöhäistä Schübler-koraalien sarjaa. Teksti on meikäläisen virsikirjan numerona 189.
Loppukoraali - jonka alku tuo mieleen e-molli-luuttusarjan bourréen - on yksi tasapainoisimpia sekä melodialtaan että sovitukseltaan. Siinä on vahva rauhoittava ulottuvuus. Evlut virsikirjassa tämä on toinen säkeistö virrestä 190.
Topi Linjama
Kantaattisykli-sarjassa kierretään kirkkovuosi Bachin kantaattien kanssa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti