sunnuntai 14. huhtikuuta 2019

Kantaattisykli: palmusunnuntai

Bach sävelsi kantaatin palmusunnuntaille 1714, joka sattui olemaan myös Marian ilmestyspäivä. Niinpä säveltäjä käytti kantaattia Himmelskönig, sei willkommen BWV 182 myöhemmin Leipzigissa Marian ilmestyspäivän musiikkina.

Teksti on todennäköisesti Weimarin hovirunoilija Salomon Franckin kynästä. Kantaatista löytyy Hans-Christian Danielin suomennos Sibelius-Akatemian Laura-tietokannasta.

Kantaatti alkaa Weimarin-kantaateille tyypilliseen tapaan soitinosalla, jossa tällä kertaa viulu ja nokkahuilu keskustelevat kepeään sävyyn pisteellisissä rytmeissä. Jotkut (mutta en minä) yhdistävät tämän osan ranskalaiseen alkusoittoon.

Alkukuorossa toivotetaan Taivaankuningas tervetulleeksi, mikä tietenkin viittaa palmusunnuntain evankeliumitekstiin. Viesti on selkeä, samoin sävellaji G-duuri.

Kolmas osa on resitatiivi, jossa vox Christi laulaa psalmin sanoja: "Nyt olen tullut, Herra. Kirjaan on kirjoitettu, mitä minun pitää tehdä. Jumalani, minä täytän mielelläni tahtosi." (Ps. 40:7-8) Sitten seuraa kolme aariaa, aaria bassolle, altolle ja tenorille.

Nokkahuilu näyttää jääneen Bachin elinaikana pikku hiljaa pois soitinvalikoimasta. Varhaisemmissa kantaateissa se on vielä mukana melko usein, mutta Leipzigin kantaateissa sitä kuulee yhä harvemmin. Alttoaariaan Leget euch dem Heiland unter - jossa kehotetaan pukeutumaan uskon tahrattomaan pukuun - puhdasääninen nokkis sopii erinomaisesti. Hellät alaspäiset melodiakulut kuvaavat nöyrtymistä rakastavan Vapahtajan edessä. A-taitteen yhdistelmä napolilainen sekstisointu plus harhalopuke on tuttu maneeri Weimarin ajalta. Palataan tähän kantaatin BWV 12 yhteydessä.

Seitsemäs osa on vakuuttava koraalifantasia Paul Stockmannin passiokoraalin Jesu, Leiden, Pein und Tot kolmannesta säkeistöstä Jesu, deine Passion. Samaa koraalia Bach hyödynsi Johannes-passiossa. Koraalifantasiassa, jota Alfred Dürr kutsuu Pachelbel-tyyppiseksi (The Cantatas of J.S. Bach, s. 261), sopraano laulaa melodiaa hitaissa aika-arvoissa, ja muut äänet alustavat sopraanon sisääntuloa koraalisäkeistä johdetuilla polyfonisilla melodioilla. Soittimet on kirjoitettu motettityyliin colla parte.

Ensimmäisen säeparin sana Freude, ilo, saa tyypillisesti ylöspäin juoksevan kuvioinnin. Sanoille Meine Seel auf Rosen geht, sieluni kävelee ruusuilla, Bach kirjoittaa synkooppikuvion ikään kuin ruusuillakävelijä ontuisi.


Topi Linjama

Kantaattisykli-sarjassa kierretään kirkkovuosi Bachin kantaattien kanssa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Bachin jalanjäljissä 25.-29.3.2024

Olin keväisessä Thüringenissä ja Saksissa oppaana Bach-reissulla, jonka järjesti Kalajoen kristillinen opisto . Tässä postauksessa kerron re...